خطبه نماز جمعه قم تاریخ 1394/03/22

خطبه اول

دعوت به رعایت تقوای الهی و رعایت اصول خانوادگی

   

 

اعوذ بالله السمیع العلیم، من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم.

الحمدلله الرب العالمین بارئ الخلائق اجمعین والصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا، ابالقاسم محمد‌(ص) و علی آله الاطیبین الاطهرین و لا سیما بقیه الله فی الارضین.

اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يابِنْتَ وَلِىِّ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يا اُخْتَ وَلِىِّ اللّه، اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يا عَمَّةَ وَلِىِّ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَيْك ِ يابِنْتَ موُسَى بْن ِ جَعْفَر،

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم

»يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ»

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»[1]

دعوت به تقوای الهی

همه شما برادران و خواهران نمازگزار را در آخرین جمعه ماه عظیم شعبان به پارسایی و پرهیزکاری، ذکر و شکر خداوند در همه‌ احوال و آمادگی ورود به ضیافت الله و شهر الله رمضان، سفارش و دعوت می‌کنم. امیدواریم خداوند دروازه‌های رحمت و رضوان خود را در شهر الله مبارک به روی امت اسلام و همه‌ ما بگشاید و همه‌ ما را از وارستگان و مقربان درگاه خویش مقرر بفرماید.

اصلاح روابط خانوادگی پایه اصلاح جامعه

 بحث ما در حوزه‌ اخلاق و ارزش‌های بنیادی در ضوابط خانوادگی بود، عرض کردیم اصلاح روابط خانوادگی، پایه اصلاح سایر مسائل اجتماعی است. البته این نکته را باید متذکر باشیم که اصلاح نظام خانواده و آداب سبک زندگی خانوادگی ازیک‌طرف بر فرهنگ ما و شما وابسته است. در پرتو قرآن و سنّت و تعالیم الهی، نظام خانواده خود را بر پایه ارزش‌های اسلامی استوار کنیم؛ البته فقط به همین، اصلاح نمی‌شود؛ یک‌پایه دیگر اصلاح نظام خانواده و کاهش آسیب‌های خانوادگی، به برنامه‌ریزی مسئولان و حکومت برمی‌گردد. اگر ما با آسیب‌هایی مانند افزایش طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، آداب‌ورسوم غلط در زندگی خانوادگی، اختلافات خانوادگی مواجه هستیم، یک‌طرف اصلاح این‌ها،  به ما و شما برمی‌گردد؛ به همین خطبه‌ها و مراجعه به تعالیم الهی برمی‌گردد.

اینکه فرهنگ جامعه، فرهنگ درست الهی شود و زندگی‌های خانوادگی بر بنیاد اخلاق و معنویت استوار شود، این‌یک پایه است؛ اما یک‌پایه دیگر این است که دستگاه‌های مسئول و برنامه‌های کشوری، بر اساس ارتقاء خانواده و توسعه اخلاق خانوادگی استوار باشند.

بنابراین نباید تصور کنیم که با خطبه و موعظه، همه مسائل خانوادگی حل می‌شود؛ ما امروز مسئله‌ جمعیت داریم؛ اختلافات خانوادگی وجود دارد؛ آسیب‌ها و چالش‌های مختلفی درون خانواده‌ها رسوخ پیداکرده است؛ البته که معالجه این‌ها فقط با موعظه و گفتار نمی‌شود؛ لکن این‌یک پایه است.

روحانیون، متخصصین و بزرگان مسائل خانواده، باید فرهنگ اسلام، آداب و اصول روابط خوب در خانه را تبیین بکنند. باید این اصول و ضوابط -بخصوص در آغاز ازدواج- موردتوجه قرار گیرد؛ این به این معنا نیست که دستگاه‌های مسئول، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس محترم، دولت محترم و نهادهای رسمی و عمومی در برابر نهاد خانواده بی‌تفاوت باشند.

صبر و بردباری

 یکی از پنج اصلی که تابه‌حال به آن اشاره کردیم، اصل بردباری، صبوری و تحمل بود. ما روی این اصل پنجم توقف بیشتری کردیم؛ برای این‌که صبر، بردباری و تحمل، سرآغاز یک زندگی شیرین و باصفا است. هرگز یک زندگی از آغاز تشکیل خانواده تا پایان آن، بدون این اصولی که به آن اشاره کردیم، شیرین نخواهد شد.

 از اصول مهم، صبر و بردباری است. درباره صبر و بردباری مطالب متعددی داشتیم، یادآوری می‌کنم که صبر، به‌عنوان یک قاعده عمومی، از مطلقات اسلامی است که انسان‌ها در روابطشان باید اهل تحمل و بردباری و صبوری باشند.

علاوه بر این، در خطبه قبل عرض کردیم که غیر از آیات و روایاتی که ما را به صبر و مدارا در روابط اجتماعی و خانوادگی فرامی‌خوانند، نزدیک به ده روایت به‌طور خاص، زن و شوهر و اعضای خانواده را به تحمل فراخوانده است. تحمل، کلید رفع اختلافات و مشکلات است؛ شوهری که از لحاظ مادی دچار فقر است؛ تفاوت‌هایی که در آداب‌ورسوم خانوادگی طرفین، می‌تواند وجود داشته باشد؛ توقعات طرفین در رفت‌وآمد میان اقوام یکدیگر، هر یک از این‌ها موجب می‌شود که یک اختلافاتی پیش آید. اگر ما فرهنگ تحمل را در روابط خانوادگی مبنای زندگی قرار دهیم، به‌خصوص به زوج‌های جوان عرض می‌کنم که آغاز زندگی‌تان را بر صبر و تحمل بگذارید، آن‌وقت افق‌های روشنی در زندگی شما پیدا خواهد شد.

برکات صبر کردن

 در ده روایتی که ما را به صبر در روابط زندگی توصیه کرده، -روایاتی که هم در کتب اهل سنت و هم در کتب امامیه آمده- حداقل به هشت نوع برکت برای صبر اشاره شده است:

1-   ثواب کسی که صبر می‌کند، ثواب صابران بزرگ تاریخ است؛ مثل ایوب و آسیه؛

2-   ثواب کسانی که مشکلات خانه را تحمل می‌کنند، ثواب شاکران الهی است؛

3-   صبر شما، ثواب جهاد درراه خدا را دارد؛

این‌ نکته‌ شگفتی است؛ آن‌قدر مسئله‌ مهمی است که می‌گوید ثوابش ثواب جهاد است؛

4-   ثواب صبرکردن، ثواب شهادت در راه خداست، با تحمل‌ کردن همسرت، در ثواب شهیدان سهیم می‌شوی؛

5-   صبر شما به‌منزله‌ عبادت است، در بعضی روایات فرموده: ثواب عبادت یک سال دارد؛

6-   با اولیای الهی محشور می‌شوی؛

در مورد خانم‌ها داریم که اگر کسی سوءخلق همسر خویش را تحمل کند، با اولیای الهی، با صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا محشور می‌شود؛

7-   رفع عذاب قبر می‌شود؛

یک سلسله اعمالی در روایات آمده که باعث کم شدن فشار قبر می‌شود ازجمله آن‌ها صبوری در ارتباطات خانوادگی است؛

8-   درجه‌ ویژه‌ای برای صابران در خانه، مقرر شده است.

خانه آرام و سالم سرآغاز جامعه سالم و معنوی

 به راستی چه خبر است که این ثواب‌ها ذکرشده است؟ ثواب عبادت، ثواب جهاد، ثواب شهادت، حشر با اولیای الهی، کاهش فشار قبر که یکی از مواقف دشوار حیات ما و سیر زندگی اخروی ما است؛ چرا برای بحث صبوری در خانه، این همه آثار ذکرشده است؟ دلیل آن کاملاً روشن است؛ برای اینکه خانه آرام، سالم، معنوی و اخلاقی سرآغاز سعادت یک جامعه است.

خانه‌ای که در آن توقعات اندک باشد، نگاه معنوی در آن حاکم می‌شود. خانه‌ای که زن و مرد آن بردبار هستند و زود از کوره در نمی‌روند، در برابر ناملایمات زندگی خم به ابرو نمی‌آوردند؛ پرخاش نمی‌کنند؛ این خانه می‌شود جای تربیت انسان‌های بزرگ؛ این خانه می‌شود جای تربیت انسان‌هایی که اهل عبادت هستند؛ انسان‌هایی که اهل جهاد در راه خدا هستند؛ آدم‌های بزرگ در خانه‌های آرام تربیت می‌شوند.

خانه‌ای که کشتی آرام است، در ناملایمات طوفانی به هم نمی‌ریزد؛ فوری نمی‌گویند برویم دادگاه؛ فوری دیگران را به حکمیت نمی‌خوانند؛ خودشان قبل از هرکسی مشکل خودشان را رفع می‌کنند؛ اگر خانه‌های ما این‌طور شد و جوانان ما این فرهنگ بردباری و صبوری را آموختند، آن‌ وقت این ثواب‌هایی که در روایات عرض کردم برایشان مترتب می‌شود.

دلایل بی‌صبری ما

چرا ما صبور نیستیم؟ دلیل آن کم‌ظرفیتی است؛ به خاطر این است که فکر عواقب امور را نمی‌کنیم؛ فکرش را هم نمی‌کنیم که گاهی به خاطر بی‌تحملی و تندی در ارتباط با همسر خود، زندگی از هم می‌پاشد.

یک فرهنگی در غرب وجود دارد که فرهنگ لذت‌گرایی فردی است. این فرهنگ، فلسفه‌ای دارد که می‌گوید انسان‌ها خودشان هستند و لذت‌های دنیایشان؛ این فرهنگ، آدم‌ها را بی‌تحمل می‌کند؛ همین که ناملایمات زندگی را ببیند، می‌گوید من می‌خواهم راحت باشم؛ و سریع می‌گوید طلاق؛ جاده‌ طلاق، جاده‌ای است که ازنظر شرعی باز است؛ اما بسیار مبغوض است. اختلافات درون یک‌خانه بسیار کشنده است.

این روح فردگرایی، ناآرام و لذت‌جویی فردی، انسان را به سمت بی‌تحملی می‌برد؛ غافل از این‌که اگر ما اهل صبر و تحمل باشیم، همان زندگی مادی هم، آرام‌تر و راحت‌تر می‌شود. البته معنای صبر و بردباری این نیست که انسان بی‌تفاوت باشد؛ بی‌غیرت باشد؛ یا از ارزش‌های الهی چشم بپوشد؛ هرگز چنین نیست. زن و مرد «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ»[2]چشم‌های یکدیگرند، حافظ اخلاق و منش انسانی یکدیگرند.

 صبر، برای رسیدن به اهداف بلند است و این تحمل و بردباری، می‌تواند منشأ آن‌همه خیرات شود. آیه 35 سوره فصلت را فراموش نکنید که خداوند می‌فرماید: «وَ ما يُلَقَّاها إِلاَّ الَّذينَ صَبَرُوا وَ ما يُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظيمٍ‏»[3]مقام صبر و تحمل و بردباری و آرامش در کشاکش‌ زندگی، مقام صابرین است و این مقام برای انسان‌های ویژه‌ای است.

 بدانیم که زندگی خانوادگی بر پایه‌هایی نهادینه شده که از مهم‌ترین پایه‌های آن، صبر و بردباری در برابر ناملایمات زندگی است. یک روز قسط هست، یک روز بیکاری، یک روز فقر، یک روز اختلاف‌سلیقه و آداب دو خانواده و انواع این مثال‌هایی که در ذهن شریفتان هست؛ هرکدام از این‌ها، نکته کوچکی است که بنیان‌هایی را به هم می‌ریزد.

 بنیان خانواده از زیباترین بنیان‌های جهان

بنیان خانواده زیباترین بنیان جهان هستی است؛ طبق آنچه در روایات آمده، بنیان خانواده محبوب‌ترین بنیان‌ها است. نباید با اندک بهانه‌ای این کاخ رفیع ایمانی را درهم ریخت امیدواریم خداوند به همه ما توفیق آشنایی با وظایفمان عنایت بفرماید و خانه‌های ما را از همه آسیب‌های مادی و معنوی مصون بدارد و نسل جوان ما را به سمت برپایی خانه‌های ایمانی و آرمانی هدایت بفرماید.

«وَ الْعَصْرِ (1) إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ (2) إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ (3)»[4]،صدق الله العلی العظیم

 


[1]- آل عمران/200.

[2]- بقره/187.

[3]- فصلت/35.

[4]- سوره عصر.

 

خطبه دوم

رعایت مصالح ملی در مذاکرات هسته‌ای

   

 

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدالله الرب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا اباالقاسم مصطفی محمد (ص) و علی خلیفته و وصیته مولانا و امامنا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و علی صدیقة الطاهره فاطمه الزهراء ‌و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة، اللهم صل و سلم و زد و بارک علی ائمة المسلمین علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المنتظر (عج) شجرة النبوة و موضع الرسالة و مختلف الملائکة و معدن العلم و اهل البیت الوحی، صلواتک علیهم اجمعین.

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ»[1]

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله و لزوم امره و اجتناب معصیته، تجهزوا عباد الله فقد نودی فیکم بالرّحیل و تزوّدوا خیر الزاد التقوی.

دعوت به تقوا

همه شما نمازگزاران گرامی، برادران و خواهران ارجمند و خودم را در آخرین جمعه ماه شریف شعبان و در آستانه‌ ماه عظیم رمضان به تقوا و پارسایی و پرهیزکاری سفارش می‌کنم.

سفارش برای شناخت بیشتر ماه رمضان

گویا این سنتی بوده است که در روزهای واپسین ماه شعبان که شمارش معکوس ورود به رمضان بزرگ آغازشده است و بخصوص در آخرین جمعه ماه شعبان، پیشوایان معصوم ما اولیاء الهی هشدار می‌دادند و موعظه می‌کردند و جامعه را برای ورود در مهمانی بزرگ خدا آماده می‌کردند.

 آخرین خطبه پیامبر اسلام، حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله در ماه شعبان حاوی مطالب مهمی است که من دوستان را به‌ویژه دوستان طلبه و روحانی را به مراجعه‌ به این خطبه و چند حدیث دیگر در ارتباط با پایان ماه شعبان به وسایل الشیعه ارجاع می‌دهم؛ باب بیستم از باب شهر رمضان این خطبه را نقل کرده که چندین منبع دارد.

 در این خطبه پیامبر خدا نزدیک به ده وصف در مورد شهر رمضان ذکر می‌کند. بنده ‌زمانی مجموعه توصیفاتی که در مورد ماه مبارک رمضان، در روایات واردشده بود را جمع کرده بودم؛ به گمانم صد صفت و نام و وصف در روایات برای ماه مبارک رمضان آمده است.

در روایاتی نقل‌شده که ماه رمضان در قیامت تجسم پیدا می‌کند؛ شفاعت می‌کند؛ ماه مبارک رمضان ماهی است که هنوز ما به بلندای آن نرسیده‌ایم. این ماه که ماه عبادت است، ماه رحمت و مغفرت، ماهی که هم ربیع و بهار فقیران و نیازمندان است و هم بهار دعا و قرآن؛ این ماه چنان شکوهی دارد که برای اولیای الهی عید است؛ عید اخلاق، عرفان و معنویت است.

آماده‌سازی دل‌ها برای حضور بهتر در ماه مبارک رمضان

هلال ماه رمضان برای دل‌های مشتاق و جان‌های علاقه‌مند، اسرار زیادی دارد، حرف‌ها دارد. برادران گرامی!  و خواهران ارجمند! پیامبر خدا در آخرین جمعه ماه مبارک شعبان همه ما را به یک مهمانی بزرگ فرا می‌خوانند؛ تأکید می‌کنند که درهای رحمت و دروازه‌های عالم غیب روی شما باز می‌شود؛ این ماه رمضان است؛ ماهی که یک هدیه بزرگ الهی است. خدا را بر توفیق درک ماه رمضان و لیله‌القدر شکر بگذاریم و از اکنون آماده شویم.

 با دل‌هایی خالی از کینه، با صله‌ ارحام، با استغفار و با رسیدگی به یتیمان، نیازمندان و محرومان می‌شود به استقبال ماه مبارک رمضان رفت. درجات ماه رمضان درجات قابل وصفی نیست. هرروز و شب ماه رمضان یک پله است؛ یک درجه است. درجات یک‌روزه را باید سیر کرد. امیدواریم که همه بتوانیم با آمادگی کامل، به سمت ماه رمضان برویم. ماه رمضان، مدرسه اخلاق و تربیت است. ماه رمضان، باید در خانه‌های ما نورافشانی بکند. بچه‌های ما باید با ماه رمضان تربیت بشوند و جامعه‌ ما باید آماده ماه مبارک رمضان باشد. امیدواریم بتوانیم با کسب تقوا به استقبال ماه شریف رمضان برویم و از این ماه سراسر نور و هدایت، برای اصلاح خود و جامعه درس بگیریم و توشه جمع کنیم.

گرامیداشت یاد شهدا

یاد شهدای مؤتلفه و یاران نواب صفوی که در دوره‌ تاریکی، برای اسلام جان‌فشانی کردند را گرامی می‌داریم. یاد شهدای مدافع حرم زینب کبری (س) و شهدای مقاومت اسلامی در یمن، عراق، سوریه، لبنان و جای‌جای عالم اسلام را گرامی می‌داریم. یاد شهید آیت‌الله سعیدی را گرامی می‌داریم و درود می‌فرستیم به روان پاک همه‌ این شهیدان.

گرامی داشت هفته جهاد کشاورزی

هفته‌ جهاد کشاورزی را گرامی می‌داریم. جهاد سازندگی یک جهاد بسیار موفقی بود که البته بعد با وزارت کشاورزی ادغام شد. انتظار می‌رود که همه‌ عزیزانی که در حوزه‌ جهاد کشاورزی تلاش می‌کنند، در روزگاری که ما به اقتصاد مقاومتی نیاز داریم، در ارتقای کشاورزی و زیرساخت کشاورزی تلاش کنند.

کالاهای استراتژیک کشور ما و حوزه‌ کشاورزی، از مقوله‌های مهمی است که از دولت و مسئولان این وزارت مهم انتظار می‌رود که به آن بپردازند. به این عزیزان خسته نباشید عرض می‌کنیم و برایشان آرزوی توفیق داریم و مسئولیت بسیار مهم در حوزه کشاورزی بر عهده این عزیزان است که انشاء الله بتوانند از عهده‌ آن به‌خوبی برآیند.

گرامیداشت هفته هلال‌احمر

هفته هلال‌احمر را گرامی می‌داریم و از حضور عزیزان هلال‌احمر در این مراسم باشکوه، تقدیر و تشکر می‌کنیم. از سخنان نماینده محترم مقام معظم رهبری در هلال‌احمر استفاده کردیم؛ برای این عزیزان هم ‌آرزوی توفیق داریم.

 هلال‌احمر یک وظیفه انسانی و الهی مهم بر عهده دارد که باید همه جامعه ما، هماهنگ با او آماده خدمت‌رسانی باشد.

گرامیداشت هفته محیط‌زیست

 هفته‌ محیط‌زیست را گرامی می‌داریم. مقوله محیط‌زیست از مقوله‌هایی است که:

اولاً: حوزه‌ ما و نهادی‌های علمی ما باید در مقوله فلسفه و اخلاق و فقه محیط‌زیست تلاش کنند.

از طرف دیگر: مسئله محیط‌زیست، مسئله همه جامعه و نسل‌های آینده ما است. سال قبل مقام معظم رهبری چند ساعت وقت گذاشتند آن سخنرانی را ابلاغ فرمودند و ابعاد مختلف مقوله محیط‌زیست را تحلیل کردند.

سلامت و آینده جامعه ما در گروی توجه به منابع محیط‌زیست و آلایندگی‌ها است. پیوست محیط‌زیست باید همراه همه پروژه‌های صنعتی و شهرسازی‌های ما باشد و امیدواریم که مسئولان در این زمینه تلاش بیشتری بکنند و فرهنگ صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست باید در جامعه ما رشد و تعالی پیدا کند.

نکاتی در باب مذاکرات هسته‌ای

اما در خصوص مذاکرات به دلیل این‌که هرروز ما با این قضیه درگیر هستیم و دارای لایه‌ها و ابعاد گوناگون است، نکات زیادی در این باب، بین ایران و قدرت‌های غربی مطرح‌شده است. شما هم به شکر خدا از بصیرت و بینایی و آگاهی وافری برخوردار هستید؛ اما بازهم ملت ما بر نکاتی در باب مذاکرات تأکید دارد که من این‌ها را در چند بند تأکید و تکرار می‌کنم.

1- حمایت از تیم مذاکره‌کننده

تیم مذاکره‌کننده باید پشتش گرم باشد و موردحمایت ملی با وحدت عمومی جامعه باشد.

2- توجه تیم مذاکره‌کننده به مطالبات دلسوزان انقلاب

نکته بسیار مهم دیگر این است که تیم مذاکره‌کننده باید بداند که مطالباتی که در مجلس یا در مجامع عمومی مطرح می‌شود، این مطالبات به نفع شما است و دنیا هم باید بداند که ملت ما با تمام بینایی و بیداری جریان مذاکره را دنبال می‌کند. مطالبات ما مطالبات بسیار مهمی است که ملت بزرگ و رشید ما ذره‌ای از آن مطالبات کوتاه نخواهد آمد.

3- تحمّل تحریم‌ها و قربانی نکردن عزّت

تحریم‌هایی که آمریکا بر ملت بزرگ ایران تحمیل کرده‌ است، تحریم‌های بسیار ظالمانه است. این تحریم‌ها جنایت نسبت به بشر است. یکی از رؤسای سابق جمهوری آمریکا اعلام کرده که ما سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ آمریکا را بر ملت ایران تحمیل کردیم.

این نکته درست است که تحریم‌های ظالمانه‌ای بر ملت ما تحمیل‌شده، اما تقاضای ما این است که از طرف مسئولان ما و در هر تریبون، اشاره‌ای به این تحریم‌های ظالمانه که جنایت به بشریت است، بشود. همزمان باید اعلام شود که ملت ما حتی در برابر سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ، مقاومت خواهد کرد؛ و آمریکا، آرزوی تسلیم این ملت در برابر تحریم‌ها و این جنایت‌ها را حتماً به گور خواهد برد.

 سخن ما این است که هم به ابعاد تحریم باید توجه شود و هم به مقاومت ملت ایران. این ملت، همه‌ این تحریم‌ها را تحمل می‌کند، ولی عزت خودش را قربانی نمی‌کند. این ملتی که درس آموخته مکتب سالار شهیدان و مکتب امام رضوان‌الله تعالی علیه است و تحت رهبری رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی زندگی می‌کند؛ این ملت در برابر دشمن کوتاه نمی‌آید. مذاکره‌کنندگان و مسئولان ما هم بدانند که باید اتکای آن‌ها بر قدرت لایزال الهی و ملت بزرگ و جوانان رشید این کشور باشد.

4- توجه به اقتصاد مقاومتی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی

نکته چهارم این است که اقتصاد مقاومتی را فراموش نکنیم. ما باید پایه‌های اقتصادمان و جریان زندگی‌مان را بر مجرایی استوار کنیم که کمتر از تب‌وتاب‌های بین‌المللی، ضربه‌پذیر شود. در حوزه کشاورزی و حوزه صنعت در همه حوزه‌های علمی، اقتصادی، دانشگاه‌های ما، صنعت ما، مسئولان باید تلاش بکنند که یک اقتصاد دانش‌بنیان و استوار بریده از این نوسانات تحریم‌ها و فشارها برپا کنند و این قدرت در ایران هست که ان‌شاءالله همین مسیر را طی کنیم.

5- ملت ایران زیر بار زور و سلطه گری آمریکا نمی‌رود

نکته بعدی این است که همه‌ دنیا بدانند که ایران و مسئولان آن، با راهنمایی‌های رهبر معظم وارد یک نرمشی قهرمانانه شدند؛ مذاکرات را به احترام آن اصولی که در دنیا است، پذیرفتند؛ اما بدانند زیر بار ظلم و زیاده‌خواهی نمی‌روند و آمریکایی‌ها و همه‌ دنیا بدانند، اگر این مذاکرات به نتیجه نرسید:

اولاً: ایران هرگز از پا درنخواهد نشست؛

ثانیاً: مسئولیت شکست مذاکرات به عهده قدرت‌های غربی نیست؛ بلکه فقط به عهده یک قدرت است و آن آمریکای جنایت‌کار است.

مسئله یمن

اما نکته اخیر در قصه یمن، اینکه امروز  به‌وضوح روشن است که سعودی‌ها خامی کردند؛ نفهمیدند و وارد یک میدان مین‌گذاری شده خطرناک شدند. امروز اربابان آمریکایی‌شان به آن‌ها می‌گویند ارزیابی‌های شما درست نبود؛ این‌که شما می‌گفتید با یک حمله و یک هجمه می‌توانیم انصار الله را از پا دربیاوریم، کجا رفت؟

سعودی‌ها این را بدانند، که در دست‌یابی به اهدافتان چه در برگشتن منصور هادی و چه در قلع‌وقمع انصارالله و چه در تسخیر یمن توسط وابسته‌های شما، در همه‌ اهدافتان شکست‌خورده‌اید. امروز اکثر استان‌های یمن زیر دست و تحت قدرت انصارالله و ارتش یمن است. امروز منصور هادی هیچ جایگاهی در یمن ندارد و شما هم شکست خوردید. شهرهای خودتان هم ناامن شده. این راهی نیست که شما را به سرانجام برساند. خامی کردید؛ مصلحت شما همین است که از همین‌جا، از اشتباهی که کرده‌اید برگردید. این نصیحت ایران به شماست؛ این نصیحت مسلمانان به شماست که دست از این جنایت وحشیانه و اشغال ظالمانه بردارید. اهداف شما محقق نشد؛ به‌عکس اهداف انصارالله و مردم عزیز یمن محقق شد. این را هم بدانید همان آمریکایی‌هایی که به شما جرأت دادند حمله کنید، همین‌ها به انصارالله تقاضا دادند بیایید مذاکره کنید؛ تکیه به آمریکا ندهید؛ این شما را به‌جایی نمی‌رساند؛ همین‌الان خود آن‌ها آمدند با انصارالله در حال مذاکره هستند. این راهی که رفته‌اید، اشتباه است و البته برای جریان مقاومت و امت اسلامی به فضل الهی نتایج این امر که در یمن اتفاق افتاد، نتایج خیری خواهد بود و این را هم همه‌ ما باید بدانیم که جبهه مقاومت و اسلام ناب، امروز به برکت اسلام و پایداری ملت بزرگ ایران و مقاومت مجاهدان در راه خدا در سراسر عالم، یک جبهه پیوسته منسجمی است که هرگز دشمنان اسلام نمی‌توانند این جبهه را از پا درآورند.

دعا

نسئلک اللهم و ندعوک، باسمک العظیم الاعظم. الاعزّ الاجل الاکرم یا الله...

اللهم الرزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه وصدق النیة...

شر دشمنان از کشورهای اسلامی کوتاه بفرما...

بسم الله الرحمن الرحیم «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَر * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَر * إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَر»

صدق الله العلی العظیم

 

والسلام علیکم و رحمة الله

 


[1]- آل عمران/102.